Nieuws

Hieronder lees je onze laatste nieuws en inspiratie.

Klaar voor het Ravijnjaar?

5 strategieën en 5 alternatieve financieringsbronnen Vanaf 2026 dreigt er een ravijn: een plotselinge terugval in de overheidsfinanciering van maatschappelijke projecten, veroorzaakt door het wegvallen van tijdelijke fondsen en strengere begrotingsregels. Inmiddels heeft het kabinet maatregelen genomen om dat ravijn deels te dempen – met extra geld voor gemeenten en het afschaffen van de opschalingskorting. Maar: de krapte is niet verdwenen, alleen iets uitgesteld en afgezwakt. In deze blog delen we 5 strategieën om je initiatief veerkrachtiger te maken, en 5 alternatieve vormen van financiering die passen bij deze nieuwe realiteit. Niet vanuit paniek, maar vanuit voorbereiding. Want wie nu slim bouwt, hoeft straks niet te balanceren aan de rand van het ravijn.

Lees meer

Landelijke fondsen voor groene en sociale initiatieven: Een gids voor initiatiefnemers

Elke buurt barst van de ideeën voor een groenere, socialere omgeving. Van het vergroenen van de straat tot het opzetten van een ontmoetingsplek: buurtinitiatieven maken wijken leefbaarder en geven bewoners meer invloed. Toch is er vaak één grote hobbel: geld. Naast enthousiasme en inzet zijn er vaak ook financiële middelen nodig. Gelukkig bestaan er – naast crowdfunding – diverse landelijke fondsen die buurtprojecten ondersteunen. Deze gids zet de belangrijkste fondsen voor groene en sociale initiatieven op een rij, met heldere informatie over voorwaarden, aanvraagprocedures en tips voor succes. Zo vind je makkelijker de juiste financiële steun voor jouw initiatief.

Lees meer

Hoe crowdfunding helpt het verhaal over je initiatief te vertellen

In het najaar van 2024 wist Public Food meer dan €11.000,- te crowdfunden voor hun initiatief ‘Mealprep’. Dankzij de opbrengst van de crowdfunding gaan er dit jaar 18.000 gezonde maaltijden de wijk in. Om meer te weten te komen over de impact van dit initiatief, is Voor je Buurt op bezoek geweest bij de buurtkantine ‘Mensa Mensa’ in Rotterdam Zuid om deel te nemen aan de Mealprep. Ook spraken we met Anneke van Public Food over de campagne.

Lees meer

Crowdfunding is psychologie

8 bewezen strategieën om meer donateurs te krijgen! Waarom geven mensen hun geld aan crowdfunding projecten? De motivatie om te doneren aan crowdfunding is geen toeval – er zitten psychologische principes achter. Begrijp je deze principes, dan kun je ze slim inzetten om jouw campagne succesvoller te maken. Ontdek de 8 psychologische triggers die ervoor zorgen dat mensen wél (of juist niet) doneren – en hoe jij hier gebruik van kunt maken om je crowdfundingcampagne te laten slagen.

Lees meer

Voor je Buurt en GoodUp bundelen krachten om maatschappelijke initiatieven te versterken

De Nederlandse organisaties GoodUp en Voor je Buurt gaan samen verder in een strategische fusie om samen maatschappelijke initiatieven op grotere schaal mogelijk te maken. Met een combinatie van persoonlijke begeleiding en een online platform helpen zij lokale maatschappelijke initiatieven toegang te krijgen tot tijd, kennis en geld, door ze te verbinden met bedrijven, gemeenten en fondsen.

Lees meer

De impact van campagnevoeren

Om meer te leren over wat succesvolle initiatieven doen met het opgehaalde geld en over hun ervaring met crowdfunding, gingen we op bezoek bij de TekenCirkel. We bezochten Irma, die heeft gecrowdfund op het platform Samen voor de Buurt. Irma verenigt buurtbewoners door middel van creativiteit. Het werkbezoek aan de TekenCirkel bood niet alleen inzicht in het proces van initiatieven, Irma’s creatieve project bracht ook een dosis inspiratie.

Lees meer

De kracht van gemeenschap

Het Brabantse Sprundel wordt gekenmerkt door het beeld van molen ‘De Hoop’. De molen, gebouwd in 1840, vervult een belangrijke functie in het dorp. Zo wordt de molen nog steeds gebruikt voor het malen van granen, maar vervult het ook een educatieve functie en dient het bovendien ook als ontmoetingsplek voor de buurt. Om de ontmoetingsplek nog aantrekkelijker te maken voor de dorpsbewoners, besloot de Molenstichting om een crowdfundingactie op te zetten voor de aanschaf van nieuwe stoelen. Deze actie werd een overweldigend succes: er werd maar liefst 285% van het beoogde doelbedrag binnengehaald. Voor je Buurt ging na de actie langs in Sprundel en sprak met de initiatiefnemers. In dit artikel vertelt het campagneteam wat het geheim was van hun succes.

Lees meer

Een bruisende ontmoetingsplek met behulp van crowdfunding en VSBfonds

Een fijne plek in de buurt waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten, dat was wat nog ontbrak in de buurt Velperweg en omgeving in Arnhem. Een groepje bewoners sloeg de handen ineen en besloot daarom zo’n plek. Zo ontstond MOES, een ontmoetingsplek voor een mengelMOES aan mensen, gevestigd in een historisch portiershuisje van een voormalige fabriek. MOES werd mede mogelijk gemaakt door donaties van buurtbewoners en ook door een bijdrage van VSBfonds. Ze maakten voor deze crowdfundingcampagne gebruik van een van de platforms en de begeleiding van Voor je Buurt. Op deze platforms maken buurtinitiatieven onder een aantal voorwaarden kans op een bijdrage van VSBfonds aan hun crowdfundingcampagne.

Lees meer

Voor je Buurt is ook voor (sociaal) ondernemers!

Kun je op onze platforms alleen crowdfunden voor een bewonersinitiatief? Zeker niet! Ook ondernemers zijn welkom bij ons. Heb jij een onderneming met een maatschappelijk doel en wil je graag de volgende stap maken? Of wil je met jouw onderneming juist iets voor de buurt betekenen? Crowdfunding is niet alleen een manier om je initiatief te financieren, maar ook om meer bekendheid te krijgen, nieuwe mensen aan je te binden of aan te tonen dat er draagvlak is voor jouw idee. Deze toegevoegde waarde werd ook gezien door Locals, Buurman, The Village, Nimeto, Beegrateful en KipEigen.    

Lees meer

Crowdfunding is meer dan alleen geld ophalen!

Crowdfunding maakt het mogelijk voor wereldverbeteraars en enthousiastelingen om hun goede ideeën zelf te realiseren, zonder te hoeven wachten op geld van subsidieverstrekkers. Voor veel initiatiefnemers is het financieren van hun project de voornaamste reden om een crowdfundactie op te zetten. Dat is niet geheel verrassend, aangezien crowdfunding in de eerste plaats vooral een innovatief financieringsinstrument is voor maatschappelijke initiatieven. Er zijn echter meer redenen waarom een initiatiefnemer gebaat kan zijn bij een crowdfundactie. Zo kun je met crowdfunding ook een betrokken community opbouwen, draagvlak aantonen voor een project, de bekendheid van een project vergroten en invloed uitoefenen!

Lees meer