In het najaar van 2024 wist Public Food meer dan €11.000,- te crowdfunden voor hun initiatief ‘Mealprep’. Dankzij de opbrengst van de crowdfunding gaan er dit jaar 18.000 gezonde maaltijden de wijk in. Om meer te weten te komen over de impact van dit initiatief, is Voor je Buurt op bezoek geweest bij de buurtkantine ‘Mensa Mensa’ in Rotterdam Zuid om deel te nemen aan de Mealprep. Ook spraken we met Anneke van Public Food over de campagne.
Bij de Mealprep koken buurtbewoners voor een bedrag van €10,-, onder begeleiding van een professionele chef, gezonde maaltijden. Het doel van Public Food, de organisatie achter het initiatief, is om gezond voedsel een basisvoorziening te maken. Na de Mealprep mogen de deelnemers maaltijden mee naar huis nemen, zodat ze de rest van de week kunnen genieten van gezond eten.
Anneke vertelt dat de deelnemers van de Mealprep een gevarieerde groep zijn. Zo is er een oudere vrouw die door fysieke klachten niet zelf kan koken. Dankzij de Mealprep eet zij elke week weer een gezonde maaltijd. Een andere deelnemer die regelmatig terugkomt, heeft weinig te besteden en vindt het geweldig om door de wekelijkse Mealprep onderdeel te zijn van een community. Een andere deelnemer waardeert de sociale interactie ook enorm. Boodschappen zijn duur en koken is niet zijn hobby, maar de gezellige sfeer en de betaalbare maaltijden zijn redenen voor hem om elke week mee te doen.
De crowdfundingcampagne zorgde niet alleen voor de financiering van de Mealprep, maar zorgde ook voor extra zichtbaarheid en betrokkenheid. Zo kwamen op de opening van Mensa Mensa belangrijke gasten af, waaronder gemeenteraadsleden en andere geïnteresseerden. Dit leidde uiteindelijk tot waardevolle connecties, waar Public Food ook na de crowdfunding nog gebruik van maakt.
Anneke vertelt dat het organiseren van het evenement enorm heeft geholpen voor de crowdfunding: “We kregen toen gelijk een golf aan donaties. Dat zorgt ervoor dat je sterk uit de startblokken gaat. Het vooral belangrijk omdat je met je team direct energie rondom de campagne creëert.” Dit levert bijvoorbeeld weer mooie content op voor social media.
De vele donaties hebben niet alleen financieel geholpen. Een bijzonder moment tijdens de campagne was een anonieme donatie van maar liefst €1.000,-. “Dat was heel bijzonder”, vertelt Anneke. “Iemand die zoveel doneert, vertrouwt je echt dat je het goed gebruikt.” De crowdfunding heeft Public Food daarnaast ook gedwongen om hun verhaal beter te vertellen. “Tot dan toe waren we vooral bezig met de dagelijkse operatie en hadden we weinig tijd om te communiceren over wat we deden. De crowdfunding gaf ons die stok achter de deur”, verteld Anneke.
Wil jij net als Public Food jullie initiatief verder uitbouwen? En hebben jullie naast geld ook baat bij meer zichtbaarheid? Dan is crowdfunden misschien wel iets voor jullie! Bij Voor je Buurt helpen je graag op weg. Neem vrijblijvend contact op via info@voorjebuurt.nl
Benieuwd naar de campagne? Bekijk de campagne hier.
Benieuwd wat Public Food doet? Ga hier naar de website van Public Food.