Crowdfunding is meer dan alleen geld ophalen!

Crowdfunding maakt het mogelijk voor wereldverbeteraars en enthousiastelingen om hun goede ideeën zelf te realiseren, zonder te hoeven wachten op geld van subsidieverstrekkers.

Voor veel initiatiefnemers is het financieren van hun project de voornaamste reden om een crowdfundactie op te zetten. Dat is niet geheel verrassend, aangezien crowdfunding in de eerste plaats vooral een innovatief financieringsinstrument is voor maatschappelijke initiatieven.

Er zijn echter meer redenen waarom een initiatiefnemer gebaat kan zijn bij een crowdfundactie. Zo kun je met crowdfunding ook een betrokken community opbouwen, draagvlak aantonen voor een project, de bekendheid van een project vergroten en invloed uitoefenen!

Opbouwen van een betrokken community
Wat is een stadstuin zonder de mensen die er tuinieren, een stichting zonder vrijwilligers en een duofiets zonder fietsend duo? Voor veel initiatieven is een betrokken groep mensen minstens zo belangrijk als het geld dat nodig is om het initiatief te realiseren. Iedereen die doneert, inhoudelijke kennis bijdraagt, een dagje meehelpt of bij de feestelijke opening aanwezig is, draagt bij aan een gezamenlijk project en wordt onderdeel van de community.

We hebben supporters van campagnes op onze platforms gevraagd wat de invloed van de campagne is geweest op hun relatie met het initiatief. Van de 600* bevraagde supporters heeft 82% aangegeven zich meer betrokken voelen bij het initiatief doordat zij hadden bijgedragen aan een campagne. 66% van de supporters wil actief meehelpen aan het verder ontwikkelen van het initiatief om het tot een succes te maken. 55% voelt zich zelfs mede-eigenaar van het initiatief.

Aantonen van draagvlak
Initiatiefnemers voeren een campagne voor een idee waarvan zij geloven dat het een toegevoegde waarde heeft voor hun buurt, dorp of stad. Zij zoeken daarbij naar supporters; mensen die het idee ondersteunen en waarderen en daar een financiële bijdrage of tijdsinvestering voor over hebben. Wanneer 100 mensen tussen de €5,- en €100,- bijdragen, wordt aangetoond dat deze mensen echt willen dat het project er komt. Steun aan een crowdfundcampagne laat zien waar lokaal behoefte aan is.

Vergroten van de bekendheid van het initiatief
Bij Voor je Buurt spreken we heel bewust over een crowdfundingcampagne. Om 100 mensen zover te krijgen om een donatie te doen voor jouw project, is het nodig om binnen je eigen netwerk zo veel mogelijk mensen te enthousiasmeren en te vertellen over jouw idee. Je promoot de campagne via social media en houdt mensen op de hoogte over de voortgang, en regelt een interview met de lokale krant. Door op deze manier campagne te voeren bereik je niet alleen veel (potentiële) donateurs; ook veel andere mensen horen van je initiatief en vertellen anderen hierover.

Uit onze jarenlange ervaring met het begeleiden van campagnes is gebleken dat opvallend veel supporters voor het eerst van een initiatief hoorden door een crowdfundcampagne. Ook zorgt een campagne voor veel mond-op-mond-reclame; supporters vertellen anderen over het initiatief en proberen anderen te stimuleren ook een donatie te doen.

Uitoefenen van invloed
Bij crowdfunding wordt goed zichtbaar hoeveel mensen achter een initiatief staan en zich daar echt aan willen committeren. Het blijft niet bij een vrijblijvende handtekening of like op social media, maar mensen dragen daadwerkelijk financieel bij om hun steun te laten blijken. Crowdfunding kan zo ook een manier zijn om als inwoners invloed uit te oefenen op besluiten van de provincie of gemeente.

Al met al gaat crowdfunding dus zeker niet alleen over geld. Naast een bron van financiering biedt het initiatiefnemers de mogelijkheid hun community te versterken of verder uit te breiden, draagvlak aan te tonen, de bekendheid van het initiatief te vergroten en invloed uit te oefenen. Meer weten over hoe wij initiatiefnemers hierin adviseren of benieuwd naar praktijkvoorbeelden? Neem contact met ons op!

* (onderzoek onder 600 supporters uit 2017).