Voor je Buurt is ook voor (sociaal) ondernemers!

Kun je op onze platforms alleen crowdfunden voor een bewonersinitiatief? Zeker niet! Ook ondernemers zijn welkom bij ons. Heb jij een onderneming met een maatschappelijk doel en wil je graag de volgende stap maken? Of wil je met jouw onderneming juist iets voor de buurt betekenen? Crowdfunding is niet alleen een manier om je initiatief te financieren, maar ook om meer bekendheid te krijgen, nieuwe mensen aan je te binden of aan te tonen dat er draagvlak is voor jouw idee. Deze toegevoegde waarde werd ook gezien door Locals, Buurman, The Village, Nimeto, Beegrateful en KipEigen.

 

 

Wat is de meerwaarde van crowdfunden voor (sociaal) ondernemers?

Crowdfunden gaat over veel meer dan het financieren van jouw initiatief. Het is ook een manier om bekendheid te creëren, nieuwe klanten te binden of om aan te tonen dat er draagvlak is voor jouw initiatief. 

Een crowdfunding campagne is tegelijkertijd ook een marketingcampagne voor jouw bedrijf. Je moet de bühne op en mensen overtuigen van jouw idee. Dit resulteert in donaties aan jouw campagne, maar ook in aandacht voor jouw initiatief. Of dit komt door een sterke online campagne, toffe evenementen of mond-tot-mond reclame: steeds meer mensen komen te weten van het bestaan van jouw onderneming!

Donateurs zijn ook potentiële nieuwe klanten. Mensen die hebben gedoneerd aan de campagne blijven vaak betrokken, ook wanneer deze is afgerond. Je kan deze betrokkenheid vergroten door het inzetten van tegenprestaties tijdens je campagne. Zorg dat de tegenprestaties ervoor zorgen dat donateurs na de campagne langs moeten komen, zoals bij Buurman Utrecht. Donateurs hadden de mogelijkheid om tegenprestaties te kiezen, zoals een uitnodiging voor de opening, een workshop houtbewerken of een waardebon. 

Tot slot maakt crowdfunden zichtbaar wie jouw initiatief wil ondersteunen. Dit laat zien dat donateurs echt committed zijn. Daan van Locals: ‘We wilden eerst naar de gemeente voor subsidie. Maar al snel dachten we: als we dit bedrag crowdfunden laten we zien dat er een enorm draagvlak is voor lokale producten. Hierdoor staan we sterker tegenover de gemeente met betrekking tot onze aanvraag.’ Deze crowdfunding liet zien dat veel mensen de missie van Locals steunden. Maar liefst 348 donateurs hebben de campagne gesteund. 

 

Foto: Alieke van der Perk

Voorbeeld campagnes

Locals Utrecht: lokale producten uit Utrecht.

In maart 2020 begon Locals als initiatief om Utrechtse makers, zoals brouwers of koffieproducenten, te helpen de corona lockdown door te komen. Meer dan twee jaar later heeft Locals haar eigen vaste winkel in de Utrechtse binnenstad. Daan en Alieke voerden in maart 2022 campagne en haalden meer dan €30.000,- op met hun crowdfunding via ‘Voor je Stadsie’. Met dit geld konden zij hun winkel aan de Vismarkt innoveren. Zo kunnen ze verder werken aan hun missie om lokaal kopen te stimuleren. 

Anne + Nimeto: studenten maken ontmoetingsplek voor Oekraïense vluchtelingen.

De designstudenten van Nimeto krijgen de kans om ervaring op te doen als ondernemers door te werken aan praktijkopdrachten. Een voorbeeld van zo’n opdracht was het creëren van een ontmoetingsplek voor Oekraïense vluchtelingen en Utrechters. Om de ruimte mooi aan te kleden hadden de studenten geld nodig. Via een crowdfundingsactie op Voor je Stadsie konden zij het geld bij elkaar krijgen. Als onderneming kan je dus ook geld inzamelen om een sociaal project op te zetten, ook samen met de buurt. Een crowdfundingsactie levert je niet alleen geld op, maar bijvoorbeeld ook materialen en vrijwilligers.

Enthousiast geworden? Neem contact met ons op. We kijken graag met je mee hoe we jouw onderneming op weg kunnen helpen naar de volgende stap.